Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nižší valorizace důchodů – ekonomické důvody

V souvislosti se snížením valorizace důchodů se používá argument. Nižší valorizaci vyžadují ekonomické důvody.

             O jaké důvody jde? Důvod, o kterém jsem slyšel, byl ten, že snížením valorizace se ušetří 20 mld. korun, jejichž výplata by vážně ohrozila důchodový systém. Nic jiného.   

             Protože je používáno „ekonomické důvody“ tedy množné číslo, přemýšlel jsem, jaké by mohly být ty další. Nebo alespoň jeden, aby se mohlo mluvit v množném čísle. Jediné, co mne v této souvislosti napadlo, je snížení míry inflace. Pokud dáme důchodcům méně peněz, pak budou mít méně peněz na nákup předmětů denní potřeby a to povede k nižší poptávce v obchodech a tím ke snížení, nebo alespoň ke zpomalení, dosavadního tempa růstu cen.

            Jistě bohulibá činnost. Jen by neměla být vyvážena většími příspěvky bohatým. I když. Neměla by být vyvážena. Pokud přidáme bohatým, pak ke zvýšení naší inflace nedojde, protože ti přidané peníze nepoužijí na nákup předmětů denní potřeby u nás, protože tyto peníze půjdou za hranice. Oni takto získané peníze použijí na to, by nám (myšleno našemu státu) půjčili peníze. Pokud má stát poslat bohatým peníze, pak si na to musí půjčit, protože ve státním rozpočtu volné prostředky nemá.

            Je ovšem otázka, proč by jim měl posílat peníze. Je to jednoduché. Žijeme v období volné hospodářské soutěže a proto, když stát jakýmkoliv rozhodnutím tuto soutěž omezí, musí nahradit způsobenou škodu.

            Pokud si to nikdo neuvědomil, pak stát do zásad volné soutěže zasáhl v okamžiku, kdy zastropoval ceny energií. V tom okamžiku způsobil těm, kteří několikanásobně zvýšili ceny svých komodit, škodu a tu musí nahradit. Škodu způsobil tím, že jim stanovil horní hranici cen a nedovolil jim, aby dosahovali zisků podle svých představ. Tím jim vznikla škoda ve výši rozdílu, který by dosáhli z vyšších cen, které nastavili sami a nižších cen, které stanovil stát. Tak vznikla státu povinnost vydávat z již tak mínusového státního rozpočtu další peníze a zvýšit tak státní dluh. A aby stát mohl uhradit škodu, kterou svým rozhodnutím způsobil, musí si peníze na úhradu škody vypůjčit, protože jiný zdroj nemá, a z vypůjčených peněz zaplatit úrok. Od koho si peníze půjčí? Od těch, kteří je mají. Nelze proto vyloučit, že to bude i od těch, kterým je povinen nahradit způsobenou škodu.

            Tak si bohatí přijdou nejen na své peníze, ale dostanou ještě víc, než by získali, kdyby k zastropování cen nedošlo.

            Opravdu výborná ekonomika. Takovému přístupu nelze nic vytknout, protože zastropování cen bylo nutné k ochraně státu před negativním dopadem vysokých cen.

            Opravdu bylo?

            Uvažoval někdo o jiném způsobu?

            Napadlo někoho, že období volné hospodářské soutěže je nenávratnou minulostí, protože rozhodující roli v určitých oblastech ekonomiky mají velké hospodářské celky.

            V určitých oblastech ekonomiky je dávno pryč doba, kdy vedle sebe stála řada menších firem, které usilovaly o udržení se na trhu a tomu odpovídala kvalita a cena.

            Dnes některé ekonomické obory ovládá několik silných subjektů. Ty nemají potřebu mezi sebou soutěžit způsobem, kterým soutěží menší ekonomické celky.

            Dnes je jejich myšlení jinde. Dnes zřejmě uvažují následovně. Pokud konkurent začne dosahovat vyšších zisků z důvodu zvýšení cen, pak stejného efektu – dosahování vyšších zisků za cenu vyšších cen – dosáhnou i ostatní „soutěžitelé“. Jejich postavení je tak silné, že spotřebitelé nemají jinou možnost, než nakupovat u nich – u těch několika málo silných subjektů. Jakým způsobem to dokážou? Na to nepotřebují žádné kartelové dohody. Stačí jim jen ve sdělovacích prostředcích oznámit anonymní zprávu, že lze v určitém období očekávat zvýšení např. cen másla, jablek, apod. na určitou úroveň a je jisté, že v předpokládaném období zvýší svoje ceny všechny rozhodující subjekty. Druhou možností je sledovat konkurenci a v okamžiku, kdy ona zvýší ceny, zvýšit ceny svoje.

            Opět. Mohou si to dovolit, protože spotřebitelé nemají kam jinam jít. To již není období volné hospodářské soutěže. To je období zneužívání závislosti spotřebitelů na dodavatelích.

            Dobře. Ale co s tím?

            Alespoň u nás se to, z hlediska práva, řešit dá. Zdůrazňuji. Jde čistě o pohled postavený na znění našeho právního řádu. Nejde o pohled ovlivněný možnostmi každodenního života. Tam tak jednoduché řešení, jaké uvedu dále, zřejmě možné nebude, ale to nebrání tomu, aby se na toto řešení nebral ohled.

            O co jde.

            Náš současný občanský zákoník vychází z c. a k. rakouského občanského zákoníku z r. 1811. Tedy z právní normy tvořené v době začínající volné hospodářské soutěže. Jeho ustanovení, aplikace a výklad odpovídají tedy době, v které vznikaly. Na druhou stranu. Náš občanský zákoník vznikal v době, kdy byla uzákoněna základní lidská práva a existovala Ústava a její první článek deklarující úctu k právům a svobodám člověk a občana. Nikoliv úctu k penězům, ale úctu k člověkovi. Proto jsou v základních zásadách občanského zákoníku ustanovení, která mají chránit člověka, jako takového před těmi, kteří dávají přednost penězům před právy člověka.

            Konkrétně jde o ustanovení § 3, odst. 1., v němž se praví: „Soukromé právo chrání důstojnost a svobodu člověka i jeho přirozené právo brát se o vlastní štěstí a štěstí jeho rodiny nebo lidí jemu blízkých takovým způsobem, jenž nepůsobí bezdůvodně újmu druhým.“

            Toto ustanovení je pak, mimo jiné, konkretizováno v ustanovení téhož paragrafu, odst. 2., písm. c), v němž se praví: „nikdo nesmí pro nedostatek věku, rozumu nebo pro závislost svého postavení utrpět nedůvodnou újmu; nikdo však také nesmí bezdůvodně těžit z vlastní neschopnosti k újmě druhých,“.

            To je jedna ze základních zásad, na kterých stojí (nebo spíše by mělo stát) naše soukromé právo. Protože jde o základní zásadu, nesmí jí odporovat žádné následující ustanovení obč. zák. a ani žádný výklad jeho ustanovení.

            Jak jsem uvedl výše. Období volné hospodářské soutěže je, alespoň v některých oborech ekonomiky, nenávratně pryč, a proto jsou odběratelé zcela závislí na relativně malé skupině velkých ekonomických celků působících v tom, kterém odvětví ekonomiky.

            A protože podle výše uvedeného nikdo nesmí utrpět bezdůvodnou újmu pro svoji závislost, je nutné všechny změny smluv (stanovení nových cen není nic jiného, než změna smlouvy), označit za neplatné, protože odporují výše uvedené zásadě soukromého práva. S tím je spojen fakt, že pokud je smlouva v otázce cen neplatná, pak prospěch získaný na základě neplatného ustanovení smlouvy je neoprávněným majetkovým prospěchem a ten je nutné vrátit.

            Jak jsem uvedl výše. Šedá je teorie a zelený strom života. To zcela platí pro výše uvedenou možnost uplatnit ji na ochranu spotřebitelů před vysokými cenami. Bylo by to zdlouhavé, finančně náročné a s nejistým výsledkem.

            V úvahu tedy přichází jiné řešení. V tomto případě nejde o řešení vycházející z moderních zásad řízení společnosti, ale jde o řešení vycházející z řešení platném v starších dobách.

            V občanském zákoníku je následující ustanovení: „Neplatná je smlouva, při jejímž uzavírání někdo zneužije tísně, nezkušenosti, rozumové slabosti, rozrušení nebo lehkomyslnosti druhé strany a dá sobě nebo jinému slíbit či poskytnout plnění, jehož majetková hodnota je k vzájemnému plnění v hrubém nepoměru.“ Jde o ustanovení § 1796 a uvedené jednání je označeno slovem „lichva“.

            Není mi známo, že by „skokové“ navyšování cen některých komodit bylo doprovázeno rovněž „skokovým“ navýšením jejich užitných hodnot. Jinak řečeno. Dojde ke zneužití minimálně tísně (není možné nakoupit jinde) k vyššímu plnění, než jaké odpovídá nabízené komoditě.

            Lichva je, alespoň u nás, trestný čin a trestného činu se může dopustit i právnická osoba. Je však jasné, že i uplatnění této možnosti by narazilo na obdobné komplikace jako v prvém případě.

            Třetí možností je 100 % zdanění výše uvedeným způsobem získaných prostředků. Výhodou tohoto řešení je, že je zcela v pravomoci státu, nelze ho označit za zásah do volné hospodářské soutěže, takže nevzniká povinnost hradit škodu. Představuje podstatně vyšší příjem do státního rozpočtu. Bude působit jako prevence před zneužívání výsadního postavení k získávání neoprávněných zisků. Tím vším může ochránit ekonomiku před nepřiměřenou inflací. Nepřiměřenou, protože inflace v určité míře je naprosto běžnou součástí tohoto ekonomického systému.

            Přidáme-li k této metodě i Listinu základních práv evropské unie, pak na základě její preambule a čl. 1 se můžeme domáhat odstranění některých nesrovnalostí v postavení občanů tohoto státu ve vztahu k občanům ostatních států evropské unie. I my jsme občany evropské unie a proto máme právo na stejnou důstojnost, jaká je přiznávána ostatním občanům evropské unie. Naše důstojnost nemůže a nesmí být snižována nižším kvalitou zboží, ani vyššími cenami, ani nižšími dotacemi pro naše zemědělce atd. Že dotace byly dohodnuty při vyjednávání vstupních podmínek? Možná. Jde o to, zda Listina základních práv evropské unie připouští pošlapávat lidskou důstojnost, když jde o smlouvu. Pokud ne, pak musí být smlouva v příslušných ustanoveních neplatná. A jak se ostatní členské státy evropské unie postaví k tomu, že jejich vyjednávači při vyjednávání podmínek našeho přistoupení dávali najevo, že nejsme lidé se stejnou důstojností, jakou mají občané ostatních členských států? A co evropské instituce, které schvalovaly přístupové podmínky? Jak je mohly schválit, když mají v Listině základních páv unie tak skvostnou preambuli a čl. 1?

            Jak jsem uvedl. Nebude to jednoduché. Ale na druhou stranu. Našla se alespoň jedna naše vláda, která by se snažila zlepšit podmínky našeho života na základě těchto hodnot?

            Nebo je pro Evropu její Listina základních práv jen cárem papíru, která má oblbnout většinu jejích občanů?

            A pak prý ekonomické důvody pro snížení valorizace důchodů. Bylo by něco takového potřeba, kdyby se vláda opravdu starala o to, jak zde žijeme?

            A to se nezmiňuji o rychlosti růstu platů členů Parlamentu. I jejich rychlost je ovlivněna inflací. Ne sice přímo, jako důchody, ale přes průměrnou mzdu. Čím vyšší míra inflace, tím vyšší tlak na růst mezd (aby reálná mzda neztrácela na kupní síle). Rychleji rostoucí průměrná mzda znamená i rychleji rostoucí příjmy členů Parlamentu. A protože stát hospodaří se schodkem, pak i na růst odměn pro členy Parlamentu si musí půjčit.

            A co členové Parlamentu, kteří splnili podmínky na výplatu starobního důchodu? Pobírají důchod a plat souběžně? Nezvyšují tak státní dluh hned ze dvou důvodů?

           Jak je to tedy s rovností práv a důstojnosti důchodců ve srovnání s členy Parlamentu?

           A co říci závěrem? Měli bychom si konečně uvědomit, že neviditelná ruka trhu, kterou tak vehementně prosazoval p. Klaus v době, kdy převáděl naši ekonomiku ze socialistické na tržní, v té době již nefungovala. Pan Klaus zaspal dobu a nevšiml si, že svět je ve své podstatě ovládán několika velkými korporacemi. U nás se to projevilo a stále ještě projevuje v cenách vyšších, než jinde v Evropě. V horší kvalitě zboží prodávaného za stejnou cenu, jako jinde zboží kvalitnější. Ve vyšších mírách zisků, které u nás dosahují zahraniční korporace ve srovnání s mírou zisků dosahovaných za hranicemi atd.

            Nenastala snad již doba k tomu, aby naše vláda, Parlament a prezident začali naplňovat slova svého slibu, který dali našemu lidu, než se ujali své funkce? Slibu tohoto znění: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj mandát budu vykonávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí." A pustili se do boje s těmi vlčáky, kteří si z našeho státu dělají dojnou krávu? S vlčáky, kterým vadí např. to, že máme nejnižší daň z nemovitostí, ale nevadí jim, že naši zemědělci mají nejnižší dotace?

            Není na čase hledat prostředky k vyrovnání státního rozpočtu opatřeními chránícími naši ekonomiku před drancováním místo obírání našich lidí o další peníze?           

           

 

 

Autor: Václav Kamaryt | pondělí 20.3.2023 10:30 | karma článku: 20,40 | přečteno: 607x
  • Další články autora

Václav Kamaryt

Korespondenční volba, lidská práva, právo a naši zákonodárci.

Nadpis by mohl naznačovat, že se chci v jednom příspěvku zabývat čtyřmi tématy. Opak je pravdou. Pomocí čtyř témat se pokusím vysvětlit problémy s korespondenční volbou.

19.2.2024 v 10:30 | Karma: 16,91 | Přečteno: 1983x | Diskuse| Politika

Václav Kamaryt

Důchodová reforma

V roce 2050 má prý připadnout na jednoho důchodce jeden pracující člověk. Proto je nutné zvyšovat věk odchodu do důchodu

15.5.2023 v 10:30 | Karma: 12,03 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ekonomika

Václav Kamaryt

Neplatnost snížení valorizace důchodů.

Aneb ani Parlament si nemůže dělat to, co chce. V demokratické společnosti je i Parlament vázán určitými pravidly.

14.3.2023 v 10:30 | Karma: 31,67 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Jmenování předsedy ÚS a p. Zeman aneb další výsměch demokracii a základním lidským právům

K základním pravidlům pro všechny rozhodovací procesy těch složek státní moci, kterým se říká výkonná a soudní platí, že nesmí být zahájeno řízení ve věci, v které již bylo před kterýmkoliv státním orgánem zahájeno řízení

19.12.2022 v 10:00 | Karma: 11,40 | Přečteno: 254x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Václav Kamaryt

Je pan Zeman naším presidentem?

aneb další rána pro demokracii u nás, velký políček všem, kteří za ni v minulosti bojovali a plivanec do tváře těm, kteří p. Zemana volili a nám všem jimž přísahal, že bude dodržovat zákony.

22.3.2021 v 10:30 | Karma: 8,54 | Přečteno: 210x | Diskuse| Hyde park

Václav Kamaryt

Ústavní soud, nezávislost a demokracie.

Proč tyto termíny? Protože Ústavní soud je nejvýše postaveným orgánem jedné ze složek státní moci. Protože volání po nezávislosti je zaklínadlem, jehož jediným cílem je potlačit jakoukoliv kritiku práce soudů

22.2.2021 v 10:00 | Karma: 15,96 | Přečteno: 338x | Diskuse| Společnost

Václav Kamaryt

Terorismus je u nás chráněn lépe, než obyčejný život.

Terorismus je stále aktuálnější problém. Je proto zarážející, že požívá lepší právní ochrany než život obyčejného člověka. A stejně tomu je i v případě vrahů, lupičů, násilníků a ostatních osob páchajících trestnou činnost.

23.1.2017 v 10:30 | Karma: 29,12 | Přečteno: 860x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Ať žijí duchové, aneb Listina pláče.

Ať žijí duchové je jedna česká pohádka, v níž se několik set let staří duchové zjevují jenom těm, kteří v ně pevně věří a pomoci jim mohou jen tehdy, když použijí kouzlo, které mohou použít jednou za sto let.

31.10.2016 v 10:30 | Karma: 11,87 | Přečteno: 440x | Diskuse| Společnost

Václav Kamaryt

Vaše pozornost mne těšila

V posledním článku jsem vás požádal o pomoc s vydáním knihy, z níž jsem ve svých článcích čerpal. Současně jsem vám slíbil, že vás budu o průběhu akce informovat. Tento svůj slib plním až nyní a to s konstatováním, že nebylo o čem informovat. Protože od doby, kdy jsem vás o pomoc žádal uplynula relativně dlouhá doba a, jak jsem uvedl, není o čem informovat, celou akci tímto končím. A protože mi moje zdravotní, pracovní a osobní problémy poskytují málo volného času, nezbývá mi čas ani na další psaní a proto s psaním končím. Děkuji vám za pozornost.

16.12.2013 v 10:30 | Karma: 5,71 | Přečteno: 389x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Komu nebo čemu mají naše soudy sloužit?

To je otázka!! Soudy, jako jeden ze státních orgánů, mají přece zajišťovat zákonnost a spravedlnost. Mají tedy sloužit zákonnosti a spravedlnosti. To je odpověď na otázku – čemu mají sloužit – čl. 2, odst. 3 Ústavy. A komu mají sloužit? Každému, kdo si vzpomene, že je bude obtěžovat se svým problémem? Např. každému věřitelovi, který chce dostat svoje peníze zpět hned a bez ohledu na možnosti dlužníka? Podle mne mají sloužit všem občanům tohoto státu. I to je řečeno v čl. 2, odst. 3 Ústavy. Tedy např. jak věřitelům, tak i dlužníkům a chránit práva obou současně, protože neexistuje jen právo na úhradu dluhu. Existuje i právo na to, aby si každý mohl svoje potřeby zajišťovat vlastní prací, právo na dodržování zákona při výkonu státní moci (tedy všech ustanovení našeho právního řádu v jejich souvislostech a ne jen jednoho jediného, z právního řádu a jeho smyslu vytrženého ustanovení atd.)

23.9.2013 v 10:30 | Karma: 8,47 | Přečteno: 710x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Omluva čtenářům

Omlouvám se svým čtenářům za to, že dnes již druhý měsíc marně hledají můj další blog. Důvodů je několik. Jednak jde o to, že se mi "vybily baterky". Chybí mi lehkost psaní. Docházejí mi témata, i když těch je jistě v dnešním světě dost. Vyvrcholily problémy se špatnou prací našich soudů - viz. některé z mých blogů - a záležitosti s tím spojené mne vyčerpávají až příliš na to, abych měl náladu na něco jiného. Proto si "vyberu" dovolenou. K psaní se vrátím nejspíše v září nebo říjnu tohoto roku. Děkuji za pochopení.

27.5.2013 v 22:00 | Karma: 6,25 | Přečteno: 461x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Ponížený služebníček, Vašnosto.

Nejsem právník profesionál, ale přesto jsem se několikrát dostal k soudnímu jednání. A protože nejsem ani tak bohatý, abych si mohl dovolit platit ve všech případech advokáta, občas se hájím sám. Proto jsem, coby osoba nezkušená a neznalá běžné praxe, u soudu přednesl svůj pohled na zákon. Jednoduše řečeno. Hájil jsem se výkladem zákona.

25.3.2013 v 10:30 | Karma: 12,59 | Přečteno: 882x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Franto, co myslíš, mám tu kozu koupit?

Nový OZ byl vytvářen jako velmi potřebná právní norma. Problémem tvůrců však bylo, že se až příliš snažili „opisovat“ od jiných a zřejmě příliš nezkoumali skutečné poměry v naší společnosti, které se za posledních 80, resp. 200 let poněkud změnily. A to dost zásadním způsobem. Tak se nám do právního řádu dostaly normy, které nejdou s dobou, a jejichž význam dost dobře nechápu.

25.2.2013 v 10:30 | Karma: 9,33 | Přečteno: 914x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Nový OZ–díl čtvrtý-i v něm je pojetí právnické osoby diskriminací

Dnešní doba je poměrně zajímavá. Na jedné straně úzkostlivě dbáme na to, aby nebyly určité skupiny lidí diskriminovány – např. pro barvu pleti, náboženské vyznání, zdravotní stav, věk apod. a na druhé straně na diskriminaci trváme a nechceme si ji ani přiznat a to i přes fakt, že postihuje daleko více lidí, než kolik jich postihuje diskriminace ve všech výše uvedených příkladech dohromady.

21.1.2013 v 10:30 | Karma: 6,25 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Nový OZ - díl třetí - Zjevné zneužití práva nepožívá právní ochrany

Články ode mne jsou věnovány právu. Stejně tak tomu bude i dnes, když datum zveřejnění mého blogu připadlo na Štědrý den. Na den, v němž se ve zvýšené míře mluví o lásce, porozumění a jisté formě štědrosti. Lidé, více než kdy jindy, přemýšlejí o spravedlnosti. To je spojení, které se, jako téma nabízí, i pro mne a nelze se mu vyhnout, protože i otázka spravedlnosti nebo nespravedlnosti je jen a jen otázkou chování lidí. A kde jinde pátrat po možnostech spravedlivějšího chování lidí, než právě v právu?.

24.12.2012 v 10:30 | Karma: 12,13 | Přečteno: 1241x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Nový občanský zákoník – norma minulosti nebo norma budoucnosti?

Díl druhý – Práva na život je možné se vzdát. V ust, § 19 se praví: (1) Každý člověk má vrozená, již samotným rozumem a citem poznatelná přirozená práva, a tudíž se považuje za osobu. Zákon stanoví jen meze uplatňování přirozených práv člověka a způsob jejich ochrany. (2) Přirozená práva spojená s osobností člověka nelze zcizit a nelze se jich vzdát; stane-li se tak, nepřihlíží se k tomu. Nepřihlíží se ani k omezení těchto práv v míře odporující zákonu, dobrým mravům nebo veřejnému pořádku.

26.11.2012 v 10:30 | Karma: 10,22 | Přečteno: 665x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Občanský zákoník – norma minulosti nebo norma budoucnosti?

Díl první – právní nauka jako nový pramen práva (zdroj toho, co člověk musí znát). Po dlouhých diskusích a přípravách byl schválen nový občanský zákoník. Dovolte mi, abych mu věnoval několik blogů, v nichž se pokusím vyložit svůj názor na výše položenou otázku. Na otázku, zda nový obč. zákoník je nornou, která konzervuje staré a je tak ve své podstatě v rozporu s potřebami této společnosti, anebo zda jde o normu, která vytváří prostor pro její další rozvoj?

22.10.2012 v 10:30 | Karma: 8,73 | Přečteno: 587x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Pes a odpovědnost za škodu – presumpce viny?

Na serveru Aktuálně.cz byla dne 28. 8. zveřejněna zpráva, z níž se dá usuzovat na to, že naše soudy v určitých případech – v případech péče o psy – vycházejí z presumpce viny a to v takovém rozsahu, že majitel psa se nemůže žádným způsobem zprostit odpovědnosti za škodu, kterou způsobil jeho pes.

24.9.2012 v 10:30 | Karma: 18,29 | Přečteno: 993x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Autorské poplatky – praxe a teorie II – pokračování.

V minulém blogu jsem popsal způsob jednání Intergramu při vymáhání poplatků za sdělování díla veřejnosti a přidal k tomu i část výkladu. Dnes výklad dokončuji.

20.8.2012 v 10:00 | Karma: 19,03 | Přečteno: 1325x | Diskuse| Ostatní

Václav Kamaryt

Autorské poplatky - praxe a teorie

Na tomto místě se snažím poukázat na fakt, že v naší společnosti není v oblasti práva něco v pořádku a že toho není málo. Jedním z problematicky aplikovaných ustanovení našeho právního řádu jsou i autorské poplatky – konkrétně poplatky za sdělování díla veřejnosti.

23.7.2012 v 10:30 | Karma: 30,41 | Přečteno: 4538x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 95
  • Celková karma 16,91
  • Průměrná čtenost 884x
Jsem člověk. Zastávám názor, že člověk jako živočišný druh byl stvořen (a je jedno, kdo ho stvořil) proto, aby byl. Veškerá činnost člověka by tedy měla směřovat k tomu, aby člověk jako živočišný druh mohl být. A to proto, že člověk, který není, nic nemá.

Seznam rubrik